Följande att-satser röstades det om på Kommunfullfullmäktiges sammanträde 27 januari
1) Ifall ärendet skulle avgöras samma dag (röstning enligt BILD 1)
2) att ny skola på Adolfsfält organiseras för elever i åk 4–6 från HT 2026 (röstning likt BILD 1),
3) att Rebbelberga skola organiseras för elever i åk F-3 från HT 2026 (röstning likt BILD 1),
4) att Errarps skola organiseras för elever i åk F-3 från HT 2026 (röstning likt BILD 1),
5) att Ängelholms Montessoriskola avvecklas från HT 2026 (röstning likt BILD 2),
6) att inga elever i förskoleklass mottas på Ängelholms Montessoriskola från HT 2025 (röstning enligt BILD 3)
7) att uppdra till huvuduppdrag Lärande och familj att planera för och genomföra beslutad omorganisation, samt att uppdra till huvuduppdrag Kommunledning att avveckla tillfälliga och lämnade skollokaler (ingen votering)
Ängelholms kommunfullmäktige består av 51 ledamöter från 9 partier. För att förslaget om omorganisation ska nå enkel majoritet krävs 26 röster dvs. 26 mandat. Nedan är en sammanställning av respektive partis antal mandat, ifall vi upplever partiet öppna för dialog eller ej samt deras ställningstagande den 19 december 2024 när Familje- och utbildningsnämnden föreslog följande (se protokoll här):
Familje- och utbildningsnämnden beslutar
1) att beslutet om ny skolorganisation med anledning av ny skola på Adolfsfält skall avgöras av Kommunfullmäktige.
Familje- och utbildningsnämnden föreslår Kommunstyrelsen att föreslå Kommunfullmäktige besluta
2) att ny skola på Adolfsfält organiseras för elever i åk 4–6 från HT 2026,
3) att Rebbelberga skola organiseras för elever i åk F-3 från HT 2026,
4) att Errarps skola organiseras för elever i åk F-3 från HT 2026,
5) att Ängelholms Montessoriskola avvecklas från HT 2026,
6) att inga elever i förskoleklass mottas på Ängelholms Montessoriskola från HT 2025,
7) att uppdra till huvuduppdrag Lärande och familj att planera för och genomföra beslutad omorganisation, samt
8) att uppdra till huvuduppdrag Kommunledning att avveckla tillfälliga och lämnade skollokaler.
Moderaterna (15 mandat) – Avstår dialog
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Arbetarpartiet-Socialdemokraterna (14 mandat) – Öppna för dialog
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Sverigedemokraterna (9 mandat) – Emot förslaget
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Kristdemokraterna (3 mandat) – Öppna för dialog
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Centerpartiet (3 mandat) – För förslaget
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
EngelholmsPartiet (2 mandat) – Emot förslaget
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Vänsterpartiet (2 mandat) – Emot förslaget
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Liberalerna (2 mandat) – Öppna för dialog
Ställningstagande i Familje- och utbildningsnämnden 19/12, 2024:
Miljöpartiet de gröna (1 mandat)
EngelholmsPartiet har ordet
Hur ställer sig ert parti till förslaget om en F-3/4-6-struktur med en stor mellanstadieskola på Adolfsfält?
EngelholmsPartiet ställde sig bakom detaljplanen för byggande av skola på Adolfsfält. Enligt då tillgängliga handlingar var det en skola med inriktning F-6 som planerades.
Av den information som framkommit under ärendets framskridande har bl.a integrationsfrågan kommit att diskuterats. Enligt EngelholmsPartiets uppfattning är det lättare att integrera barn ju yngre dom är. Dessutom erhåller man vid den ursprungliga inriktningen en sjuårig integrationstid att jämföra med en treårig vid ändring av inriktningen.
Vi har också tagit del av trafikutredning m.m.
Enligt vår uppfattning har inget nytt, viktigt framkommit som får oss att ändra oss vad gäller den ursprungliga inriktningen. Vi är således emot att skolans inriktning ändras till 4-6 skola.
Efter att ha nagelfarit samtliga tillgängliga dokument i ärendet ser vi endast nackdelar med ändrad inriktning på Adolfsfälts skola.
Några fördelar ser vi således inte.
Sverigedemokraterna har ordet
Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med en stor mellanstadieskola jämfört med nuvarande F-6-struktur?
De fördelar vi hört framföras gäller bl.a att elever skulle ha lättare hitta kompisar om det finns fler elever i samma ålder på skolan, och att lärarkompetens skulle bli mer samlad.
Det första har vi svårt att se och tror tvärtom att sammanhållningen kan bli sämre p.g.a storskaligheten.
De andra utesluter vi inte att det inom lärarkåren i någon utsträckning kan finnas medhåll för, men liksom vad gäller hela frågan om F-3/4-6-struktur på de här 3 skolorna, så saknar vi evidens för de fördelar som hävdas eftersom konceptet är så pass oprövat nationellt.
"Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget om att dela upp skolorna i Errarp, Rebbelberga och Adolfsfält i renodlade F-3/4-6-skolor. Vi anser istället att dessa skolor alla borde vara F-6-skolor."
...Geografiska, främst eftersom de berörda eleverna i årskurserna 4-6 får 1 möjlig skola istället för 3, vilket drabbar särskilt hårt i vissa områden (t.ex Skälderviken),
...Den storskalighet som nyss nämnts och som vi tror främst missgynnar den kategori elever som har sociala svårigheter och är mindre utåtriktade,
...miljömässiga, trafikala och trafiksäkerhetsmässiga eftersom fler elever kommer behöva transporteras längre sträckor mellan hem och skola, och
...att fler familjer kommer tvingas ha sina barn på olika skolor, vilket innebär praktiska problem att få vardagen att gå ihop för fler familjer.
15 mandat
14 mandat
9 mandat
3 mandat
3 mandat
2 mandat
2 mandat
2 mandat
1 mandat